Devino Patron!

Școala (nu) educă valori?

Școala (nu) educă valori?

Am citit mesajul revoltător al elevei absolvente, se pare, din Arad, și aș vrea nu neapărat să o contrazic, să stârnesc doar discuții care duc spre opinii împărțite, că nu le mai dai de capăt, dar să-mi exprim părerea despre importanța școlii în viața mea și al multor semeni. Profesorii și mulți intelectuali nu s-au avântat în discuții, în replici tăioase adresate elevei. Profesorii, cu bune, cu relele din educație, își caută de treabă, dovadă că în școala de azi nu poate fi vorba de dictatură, așa cum se exprimă eleva. Profesorii nu sunt sfinți, fără de greșeli, ei ne învață să învățăm toată viața, valorile le însușim în familie, școala le susține și le prolifică. Dacă le căpătăm din ambele instituții (familia și școala), niciun absolvent nu va căuta pete în soare. Recomand tuturor să citească răspunsul fostului ministru al Educației, despre absolventa de liceu care a criticat dur sistemul de învățământ: „Teribilism al unui copil deștept”, pe care îl poate găsi pe rețelele de socializare. 

 

Toată viața învățăm și în esență, viața este educație. Eu sunt elevă în clasa XI-a, în Liceul Teoretic ,,Emil Nicula” din satul Mereni, raionul Anenii Noi. Despre succesele mele, pe care le citiți mai jos, pot vorbi, doar apreciindu-mi familia și profesorii, mulțumindu-le totodată datorită cărora am obținut și am reușit ce am reușit. Anul acesta am fost nominalizată la titlul de ,,Premiantul Anului”. În acest context de importanță mare pentru mine aduc sincere mulțumiri tuturor dascălilor pentru profesionalismul de care au dat dovadă pe parcursul anilor de studii și nu în ultimul rând de calitatea psihopedagogică cu care au abordat diverse evenimente și situații întâmpinate în drumul meu spre succes. 

Ce este succesul pentru mine? Succesul este format din pașii mărunți pe care-i fac zi de zi spre finalitatea unui proces, fie examen sau olimpiadă, fie concurs sau dezbatere publică, fie o relație colegială sau profesorală. Și nu aș avea parte de aceste succese dacă nu m-aș afla în mediul instituțional - școala. 

Viața întreagă este un sistem, iar școala este un subsistem al vieții fără de care unul fără celălalt nu-și au rostul. Viața impune anumite legi și norme sociale pe care le dobândim doar prin intermediul sistemului educațional formal și nonformal. În cadrul școlii dobândim anumite competențe disciplinare și abilități profesionale pe care ulterior le dezvoltăm în procesul de educație superior de specialitate. De asemenea, ne dezvoltăm caracterul și abilitățile de lider comunitar, de voluntar și de cetățean al țării. Școala este locul unde învățăm să creăm relații de prietenie sau de parteneriate, să rezolvăm situațiile de conflict sau tensiunile psiho-emoționale. 

 În pofida faptului că vârsta adolescentină este vârsta crizelor, a conflictelor interioare, a conflictelor între generații, școala este acel loc unde ne conștientizăm personalitatea și prezența în lumea aceasta. 

Niciun adolescent nu este scutit de crizele de vârstă și în contextul școlii pot apărea acele disensiuni între elev-profesor, care pot săpa o prăpastie cu impact negativ asupra personalității. Oare școala poartă vina în totalitate? Educația începe acasă, în sânul familiei și orice abatere disciplinară trebuie rezolvată împreună: școală-familie-elev. 

Cred cu tărie că școala este acel loc care ne învață să ne cunoaștem pe noi înșine, să ne trăim speranțele și să ne proiectăm planuri pentru viitor alături de oamenii valoroși.    

Autor: Maria SERETEAN, 

elevă în clasa a XI, 

s. Mereni, Anenii Noi

Articol publicat în revista NATURA, nr. 386
 

 

Susține Natura.md: Devino Patron!