Devino Patron!

Natura, un medicament scump, dar vindecabil

Natura, un medicament scump, dar vindecabil

Copiii sunt diferiți și enigmatici în felul lor, natura însă nu îi alege și îi iubește pe toți. Școala are misiunea să le spună acestora că natura e atât de generoasă încât toți avem loc sub umbrela ei. Ea ne cere un singur lucru – să o ocrotim.

Experiența mea profesională mi-a arătat că un tratament benefic pentru copiii cu anumite probleme de comportament sau mentale este ieșirea la natură, nu redusă doar la plimbări, dar însoțită de discuții, preferabil e de a-i admira frumusețea, de a-i proteja habitatul.

Mă gândesc de multe ori ce recompense din natură ar putea primi copiii deosebiți. Ei nu pot tolera nicio schimbare, pentru că activitățile lor sunt limitate. Par „în lumea lor”, nu simt nevoia să fie mângâiati și alintați, nu privesc în ochi interlocutorul, par că nu aud dacă sunt strigați, nu observă dacă intră sau iese cineva din cameră, nu se joacă cu alți copii, ci mai mult cu părți ale obiectelor, par indiferenți la tot ce este în jur.

Copilul cu deficit comportamental nu va îndeplini sarcina pentru a mulțumi o altă persoană sau pentru aprobare. Acest copil va face o activitate sau va îndeplini o sarcină pentru simplul fapt că a deprins procesul, se autostimulează sau știe că va fi recompensat. Aceștia sunt copiii cu probleme de autism. Ei sunt frumoși ca natura verde și cer ocrotire maximă.

Televizorul, calculatorul, telefonul sunt factori ce provoacă autismul virtual. Să excludem tehnologiile informaționale din calea copilului care și-au găsit lăcaș în apăsatul butoanelor. Ei au nevoie de terapie de alt fel. Plimbările, vegetația diversă, pietrele, nisipul, picăturile de rouă, iepurașii de soare contribuie la obținerea unor rezultate optime pentru copiii cu autism. Iarba fragedă, apa, nisipul, temperatura aerului, vibrațiile stimulează suprafața sensibilă a pielii și contribuie la sporirea simțului tactil. Ciripitul păsărilor, zumzetul albinelor, șopotul izvorului îl fac pe copil să perceapă lumea exterioară prin sunet. Diversitatea de plante multicolore va intensifica perceperea naturii, lucrurilor ce-l înconjoară.

Dificultățile de procesare senzorială vor fi reduse datorită examinării căpșunii înmiresmate, cerceilor din cireșe, crinului mirositor. Mediul sau lumea exterioară contribuie la dezvoltarea capacității copilului de a prelua informații de la simțuri, de a le organiza și interpreta, iar mai apoi de a folosi, a emite un răspuns adecvat într-un anumit context.

Îndemnăm părinții ce educă copiii cu tulburări de autism să petreacă timpul împreună cu ai lor copii mai mult la aer, să găsească o pădure în apropiere, un parc, umbra unui copac sau măcar un petec de iarbă.

O vacanță de vară în împărăția naturii este cel mai bun remediu să-i resuscitezi copilului toate simțurile amorțite.

Ala DUBINEANSCHI,
Centrul „Casa Speranţei”, Chişinău

Articol publicat în Revista NATURA în numărul 363
 

Susține Natura.md: Devino Patron!