Astenia de toamnă

Astenia de toamnă

Generalităţi
Potrivit studiilor, una din 10 persoane suferă de astenia de toamnă. Astenia de toamnă este în general provocată de dificultatea de adaptare a corpului la diferenţele de temperatură dintre zi şi noapte. De asemenea, cantitatea scăzută de lumină şi soare, cât şi o dietă necorespunzătoare, sunt alte cauze ale asteniei de toamnă.

Programul haotic, lipsa de odihnă sau exerciţii fizice regulate, pot de asemenea declanşa acest tip de astenie. Tristeţea manifestată în zilele reci de toamnă poate fi mai mult decât o stare de spirit trecătoare. În anumite cazuri această stare semnalează prezenţa asteniei. Pe măsură ce zilele devin mai scurte, sistemul imunitar pare să-şi piardă din putere, ceea ce face o persoană afectată de astenie să se simtă slăbită şi tristă.


Simptome
Diagnosticul de astenie de toamnă poate fi considerat corect, numai dacă persoana în cauză a manifestat aceleași simptome, cel puţin trei sezoane la rând și dacă starea acesteia de sănătate
s-a îmbunătăţit în timpul lunilor de primăvară și vară.

Manifestările frecvent întâlnite ale asteniei de toamnă:

  • Depresie: apatie, subestimare, senzaţie de vinovăţie, tristeţe;
  • Anxietate: incapacitatea de a face faţă situaţiilor de stres;
  • Schimbări frecvente de dispoziţie: tranziţii bruște de la o stare de spirit la alta;
  • Tulburări de somn: somnolenţă în timpul zilei;
  • Letargie: oboseală și incapacitate de a desfășura activităţile de zi cu zi;
  • Probleme sociale: iritabilitate și dorinţă de izolare;
  • Probleme sexuale: lipsa libidoului.


Cum poate fi prevenită
Astenia poate fi prevenită prin urmarea unor simpli pași: 

  • Încercaţi să petreceţi cât mai mult timp în aer liber, chiar dacă vremea este mohorâtă. Efectul luminii naturale este foarte important pentru sănătatea dumneavoastră mentală.
  • Adoptaţi o dietă echilibrată care să includă suficiente minerale și vitamine.
  • Efectuaţi exerciţii fizice cel puţin 30 de minute zilnic.
  • Păstraţi legătura cu grupul dumneavoastră de prieteni și cunoscuţi și nu renunţaţi la activităţile pe care le faceţi de obicei împreună.


O dietă nesănătoasă poate fi responsabilă pentru tulburările de dispoziţie?
Atunci când apar stările specifice pentru astenie, apatie sau oboseală, ele reprezintă un semnal clar care atenţionează o persoană că stilul de viaţă nu este cel mai potrivit pentru organism. Pentru a preveni aceste stări, specialiștii recomandă consumul unor cantităţi mari de alimente bogate în vitamine, minerale, enzime și fitonutrienţi. În acest fel, puteţi intra în sezonul rece cu un sistem imunitar fortificat, care vă va ajuta să faceţi faţă bolilor și sezonului de toamnă-iarnă. Astfel, ar trebui să includeţi în dieta dumneavoastră zilnică multe fructe și legume precum: varză, conopidă, broccoli, sfeclă, pere, mere, gutui, dovleac, nuci, struguri și suplimente naturale.


Tratament
Ca şi în cazul altor forme de depresie, tratamentul asteniei include antidepresive și terapia cognitiv-comportamentală. 
Fototerapia (bazată pe lumină) este o altă metodă de a trata această afecţiune. Acest tip de terapie foloseşte o lampă specială care imită lumina naturală. Rezultatele acestei metode apar de obicei în termen de 3-4 săptămâni.
Terapia cognitiv-comportamentală vă poate ajuta să înţelegeţi fenomenele asociate cu astenia şi modalităţile prin care puteţi remedia simptomele acesteia. Fără a utiliza vreun tratament, simptomele dispar la schimbarea anotimpurilor. 

 

Articol publicat în Revista NATURA în numărul 307