Orzul, hrişca, porumbul - cereale energizante

Bogate în substanţe nutritive, cerealele reprezintă principalul furnizor de energie. Aproape toate cerealele integrale nerafinate sunt benefice pentru sănătate, în vreme ce cerealele rafinate, precum orezul alb, pâinea albă și pastele făinoase albe sunt lipsite de majoritatea substanţelor nutritive și de fibre, ca urmare a procesului de rafinare.

Orzul, hrişca, porumbul - cereale energizante

Odată consumate, cerealele prelucrate se comportă precum zahărul, întrând rapid în sânge și provocând un dezastru. Aceasta duce la dezechilibrarea concentraţiei de zahăr din sânge, la pofta de dulciuri, la tulburări de dispoziţie și la creșterea în greutate. De aceea, o dietă sănătoasă trebuie să includă întotdeauna cereale nerafinate, precum orez brun, orez mare, mei, crupe de secară, boabe de grâu, crupe de hrișcă etc. În general, cu cât culoarea cerealelor este mai închisă, cu atât ele sunt mai puţin rafinate și mai sănătoase pentru dumneavoastră.

Iată câteva dintre cerealele pe care vi le recomandăm:
Orz
Sunt disponibile două tipuri de orz: orzul perlat este varietatea rafinată; orzul mare reprezintă boaba integrală. Orzul are un gust dulce și este foarte bun pentru stomac și pentru digestie. Dacă suferiţi de indigestie, orzul vă poate ajuta foarte mult. Este adevărat că are în compoziţie gluten, dar într-o concentraţie destul de mică (reţineţi: orzul nu trebuie confundat cu planta verde de orz,  care nu conţine gluten).

Orezul brun
Orezul brun este extrem de benefic pentru sistemul nervos și cel digestiv. Dintre toate cerealele, este cel mai puţin alergen  - pentru majoritatea oamenilor. 
Regulile orezului:
- Orez cu bob scurt: consumaţi-l toamna și iarna pentru a vă încălzi interior organismul.
- Orez cu bob lung: consumaţi-l vara pentru a vă crea o senzaţie de răcoare.
- Basmati: este ideal pentru persoanele supraponderale sau pentru cele care au o umiditate crescută a organismului, cu mucus în exces și secreţii nazale.

Crupe de hrişcă
Crupele de hrișcă nu conţin deloc gluten, sunt bogate în minerale sănătoase și (spre deosebire de grâu) nu sunt alergene. Dacă aveţi alergie la grâu, aceasta este o alternativă excelentă, pe care să o luaţi în considerare. Conţin o cantitate mulţumitoare de proteine, aproximativ 20%, precum și bioflavonoide rutin, care ajută la îmbunătăţirea circulaţiei și la întărirea venelor. Dacă suferiţi de varice, aceasta este cereala de care aveţi nevoie. Este excelentă pentru a înviora o salată.

Porumb
Cunoscut și sub denumirea populară de ,,păpușoi”, porumbul este o cereală foarte des utilizată. El intră în compoziţia a nenumărate produse de panificaţie. Sub formă măcinată, este adăugat la
foarte multe alimente preambalate. În consecinţă, porumbul se aseamănă oarecum cu grâul: fiind adăugat la prea multe alimente,  capătă un potenţial alergen crescut, dacă este consumat în cantităţi prea mari. Pentru a extrage toate substanţele nutritive din boabele de porumb, ele trebuie mestecate foarte bine, coaja lor nefiind digerabilă.

Mei
Meiul este o excelentă sursă nutritivă. Este bogat în fier, magneziu, potasiu, vitaminele B și vitamina E, ajută sistemul digestiv, crește aportul de substanţe nutritive și este un important agent de creștere a energiei, având în vedere că ajută splina, ,,bateria” dumneavoastră de energie. 

Ovăz
Ovăzul conţine mai multe grăsimi benefice decât orice altă cereală – grăsimi care vă ajută chiar să slăbiţi, nu să creșteţi în greutate. Ovăzul este și o bogată sursă de vitamina B complex, benefică pentru sistemul nervos și pentru întărirea oaselor.

Secară
Este o cereală ideală pentru produsele de panificaţie pe bază de aluat dospit. Secara este excelentă pentru ficat. Dacă suferiţi de dureri de cap frecvente, faceţi o fiertură din boabe de secară.