Devino Patron!

Proiectul „Spre o școală mai verde, durabilă și eficientă”: Elevii și profesorii învață de la experți cum să devină agenți ai schimbării

Când vine vorba de școli, situația din Republica Moldova nu arată tocmai „verde”. O bună parte din instituțiile de învățământ nu îndeplinesc standardele ecologice și de eficiență energetică, produc deșeuri și emisii de carbon în cantități mari și rareori folosesc produse prietenoase mediului. Mai mult decât atât, sistemul de învățământ din Republica Moldova nu prevede ore separate de ecologie în programul școlar, așa că ecologia se studiază „pe bucăți” în cadrul orelor de biologie, de geografie, chimie etc.

Proiectul „Spre o școală mai verde, durabilă și eficientă”: Elevii și profesorii învață de la experți cum să devină agenți ai schimbării

În acest context, în octombrie 2021 a pornit proiectul „Spre o Școală mai Verde, Durabilă și Eficientă”, pe numele său întreg „Accelerarea adoptării bunelor practici privind dezvoltarea durabilă a mediului şcolar”. Proiectul urmărește să aducă în 12 instituții de învățământ din țară un model inovativ de planificare și educație sustenabilă, bazat pe învățare experiențială în clasă și în afara clasei, și implicarea elevilor și a dascălilor în rezolvarea problemelor de mediu. Pentru ca aceștia să se simtă împuterniciți ca agenți ai schimbării, proiectul le-a oferit oportunități de creștere a competențelor, pentru a-și transforma școala și a schimba comportamente. Începând cu luna noiembrie 2021, fiecare Echipă Verde a fost vizitată – atât fizic, cât și online – de către experți ai proiectului în patru domenii tematice: eficiență energetică și microclimat, managementul deșeurilor, spațiile verzi în școli și comunicarea pe social media.

În urma acestor vizite, peste 100 de participanți (elevi, profesori, personal administrativ) au dobândit abilități și cunoștințe despre cum să evalueze situația mediului în școli, să stabilească obiectivele, să planifice și să implementeze acțiuni pentru îmbunătățirea mediului școlar și, nu în ultimul rând, să crească gradul de conștientizare în comunitate cu privire la problemele de mediu.



În cele ce urmează, veți parcurge o mică trecere în revistă a vizitelor experților, inclusiv din perspectiva elevilor, profesorilor și a experților implicați.

 

Inga Prohor, directoare Liceul Teoretic „Grătiești”, comuna Grătiești, mun. Chișinău:

„Cel mai surprinzător lucru pe care l-am descoperit din instruirile experților e faptul că multe aspecte nu le cunoaștem și le vom învăța împreună cu elevii. S-au format echipe mici, gestionate de către un cadru didactic și membri ai Echipei Verzi, care realizează activitățile, fiind responsabili de un compartiment anume: spațiile verzi, iluminatul, umiditatea etc. Toate lecțiile învățate de la experți vor fi puse în practică, căci „practica bate gramatica”.

 

Eficiență energetică și microclimat 

Vizitele experților în eficiență energetică și microclimat au debutat în luna decembrie, având loc în format offline, dar și o vizită hibrid, cu o parte din elevi prezenți în clasă și o parte online. Sub ghidarea specialiștilor, elevii și profesorii au avut ocazia să descopere microclimatul propriei școli și să-i măsoare eficiența energetică, folosind trusa de instrumente profesioniste donate fiecărei școli în cadrul proiectului.

În timpul instruirii, copiii s-au familiarizat cu setul de instrumente și le-au testat, măsurând în sala de clasă indicatori precum nivelul de CO2, calitatea luminii, confortul termic, zgomotul etc. Astfel, ei au putut concluziona singuri și în mod practic situația ecologică din spațiul lor de învățare, raportat la valorile standard prezentate de experți.

Pentru mulți elevi, exerciții practice cu instrumentele de măsurare au fost unul din momentele favorite din cadrul instruirilor cu experții. Drept urmare, experții au avut parte de un auditoriu foarte ingenios, dornic să afle mai multe și să pună în aplicare cele învățate chiar și acasă. Profesorii au dat și ei dovadă de mult entuziasm și o atitudine proactivă în găsirea de soluții pentru instituțiile lor de învățământ.

Ar putea fi o imagine cu 2 persoane şi interior
Elevii de la Liceul Teoretic Republican „Aristotel”au monitorizat diferiți parametri ai microclimatului interior

 

Vladimir Ursu, expert eficiență energetică și microclimat:

„Spre o Școală mai Verde, Durabilă și Eficientă” este un proiect foarte interesant și inovativ pentru noi, din motiv că, pe parcursul anilor, am lucrat mai mult cu maturi. Am întâlnit elevi care gândesc foarte bine în domeniul eficienței energetice, sunt foarte informați, și chiar dau niște întrebări care, unui matur, nici nu i-ar trece prin cap. Chiar ne pun în situația în care trebuie să ne gândim bine ca să le dăm un răspuns adecvat. Este foarte salutabil și foarte benefic pentru noi acest lucru”.

După vizite, Echipele Verzi au măsurat indicatorii de eficiență energetică în toate încăperile liceului și au căutat soluții la probleme găsite, având ca inspirație ghidul practic „Spre o Școală mai Verde, Durabilă și Eficientă” elaborat în cadrul proiectului.

 

Managementul Deșeurilor

Vizitele experților în managementul deșeurilor au început tot în ianuarie și au fost divizate aproape egal în vizite online și offline.

În cadrul fiecărei vizite, experții împreună cu administrația școlilor și Echipa Verde au analizat situația gestionării deșeurilor din instituții, și au discutat posibile căi de a îmbunătăți sistemul existent, cu referire la situația actuală în managementul deșeurilor în lume și în țară. S-au luat în considerare diverse aspecte relevante precum colectarea separată a deșeurilor, compostarea materiilor vegetale și a celor alimentare, soluții pentru deșeurile din hârtie și carton etc.

 

Ecaterina Țăruș, expertă managementul deșeurilor:

„Este important ca deșeurile să nu fie doar o temă din manual, dar o practică care este abordată de la bun început, din familie, din grădiniță, din primele zile de școală.

La fel de important este ca instituțiile de învățământ să nu fie izolate de comunitățile din care fac parte, ci să procreeze o schimbare în comunitate împreună cu autoritățile locale și familiile elevilor. Atunci fiecare sat, oricât de mic, va putea să se bucure de un mediu mai curat și prietenos localnicilor”.

După fiecare vizită, elevii și coordonatorii Echipelor Verzi au analizat mai pe larg situația gestionării deșeurilor la ei în școală și au colectat separat deșeurile timp de 1-2 săptămâni.

 

Spații verzi în școli

În luna februarie, experții în domeniul spațiilor verzi au organizat două webinare – primul pentru școlile din proiect cu predare în limba română, iar al doilea, pentru școlile cu predare în limba rusă. Webinarele au avut rolul de a introduce elevii și pedagogii în noțiuni generale despre importanța spațiilor verde în jurul școlii și de amenajare a acestora.

Noțiunile au fost discutate mai pe larg în cadrul vizitelor propriu-zise ale experților în instituțiile de învățământ, acoperind subiecte precum îngrijirea serei, a plantelor de interior și exterior, protecția solului, creșterea materialului săditor și secrete și sfaturi din practică. Multe din sfaturile experților au avut aplicabilitate și în afara școlii, după cum au descris chiar elevii.

 

Maria Trincă, elevă Liceul „Nicolae Casso”, satul Chișcăreni, Sângerei:

„Tema predată cu siguranță este utilă, iar sfaturile date de doamna Liliana mă vor ajuta în îngrijirea plantelor din ograda bunicii. Mă bucur că am avut ocazia să mă consult cu un specialist în privința problemelor ecologice din grădina mea”.

După discuțiile din clasă, elevii au făcut și un tur al teritoriului școlar împreună cu experții, prin care au evaluat starea actuală a spațiilor verde și au identificat locuri potrivite pentru desfășura ore în aer liber.

Ar putea fi o imagine cu 10 persoane şi persoane în picioare
Echipa Verde de la Chișcăreni, Sângerei 

 

Comunicare social media

Tema comunicării pe rețelele sociale a fost abordată de experții proiectului într-o serie de lecții online, inițiată în noiembrie 2021. La aceste lecții au participat elevii desemnați drept comunicatori în fiecare din cele 12 Echipe Verzi, dar și coordonatorii acestora.

Pe partea de teorie, experții au pus pe masă noțiuni precum scopul comunicării, canalele și instrumentele cele mai eficiente, cum să construiești un mesaj puternic și cum să profiți la maximum de puterea imaginilor. Toate noțiunile au fost aplicate în mod practic pe parcursul instruirilor, căci elevii au avut de pregătit texte despre activitățile proiectului la ei în școală și fotografii de grup cu Echipa lor Verde. Sarcinile îndeplinite de micii comunicatori au fost o sursă foarte bună de conținut pentru promovarea proiectului, atât pe pagina de Facebook Școala Verde, cât și pe paginile individuale ale instituțiilor.

 

Andreea Brânză, elevă clasa a IX-a, Gimnaziul Pruteni, Fălești:

„Participarea în proiectul „Spre o Școală mai Verde, Durabilă și Eficientă” a fost o experiență nouă și interesantă pentru mine și colegii mei. Din lecțiile cu experții am învățat să fiu mai responsabilă, să planific și să realizez acțiuni de durată pentru îmbunătățirea mediului.

Instruirea mea preferată a fost cursul de 5 lecții de comunicare, din care am învățat tehnici pentru ca mesajul nostru să ajungă la publicul-țintă și să trezească interes față de subiectele de mediu”.

Scopul principal al lecțiilor de comunicare a fost ca elevii să își dezvolte propria voce și propriile abilități pentru a prezenta evoluția proiectului în școală din perspectiva lor și să-și evidențieze talentele și pasiunile de mediu. În sens mai larg, elevii sunt acum mai bine „echipați” pentru a crește gradul de conștientizare în societate cu privire la problemele și soluțiile de mediu.

La finalul proiectului, cei mai activi comunicatori școlari au fost răsplătiți cu premii, în urma unei competiții organizate de către experți.

Ar putea fi o imagine cu 11 persoane, persoane în picioare şi interior
Comunicatorii școlari ai proiectului Școala Verde au primit diplome și premii

 

 Ce urmează pentru Echipele Verzi

Seria vizitelor realizate de experți în școli s-a încheiat cu un modul dedicat apei și sanitației. În cadrul acestor vizite a fost studiată situația privind apa și canalizarea din cele 12 instituții de învățământ, iar apa de la robinet va fi analizată chimic. Pentru toate problemele identificate, au fost recomandate măsuri și soluții de îmbunătățire.

Coordonatorii celor 12 Echipe Verzi au elaborate câte un Plan de Acțiune pentru îmbunătățirea mediului ecologic din propria școală. Planurile de Acțiune stabilesc obiective și acțiuni specifice pentru a îmbunătăți mediul ecologic al școlilor, având la bază măsurătorile realizate împreună cu elevii folosind instrumente profesioniste.

 

Tatiana Savițchi, directoare adjunctă, Gimnaziul „Paraskiewa Wiszniowska”, satul Vişniovca, Cantemir:

„Vizitele experților sunt o bucurie pentru Echipa Verde, care s-a implicat activ în studierea microclimatului școlar și să găsească soluții practice pentru unele probleme din școală. Cu ajutorul lor, s-au construit tomberoane improvizate și am descoperit câtă hârtie se aruncă din școala lor, dar și ce pot face cu bateriile, care sunt foarte toxice pentru sol. Viitorul instituției aparține lor și ceea ce plantăm azi, vom culege mâine”.

 

Coordonatorii Echipelor au depus și câte o propunere de proiect spre finanțare, pentru a rezolva o problemă ecologică identificată drept prioritară în fiecare instituție de învățământ. Un juriu format din partenerii proiectului a selectat cele mai bune propuneri, care au fost susținute cu câte un mini-grant pentru implementarea soluțiilor găsite.

Pe parcursul proiectului, coordonatorii au beneficiat de șabloane, metodologii și instruiri care să-i ghideze în elaborarea materialelor.

 

Clara ABDULLAH
Articol publicat în Revista NATURA în numărul 364

Ar putea fi o imagine cu text care spune „cooperare germană EUTSCHEZUSAMEEIT Implementedby giz Zusammenarbeit Deutsche Gesellschaft Internationale GmbH GUVERNUL”Proiectul „Accelerarea adoptării bunelor practici privind dezvoltarea durabilă a mediului școlar”
este realizat de Alianța pentru Eficiență Energetică și Regenerabile (AEER), 
în parteneriat cu
Agenția pentru Eficiență Energetică (AEE) și Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic (AJMTEM).

Proiectul este implementat pe durata unui an,
grație finanțării din partea Ministerului Federal al Germaniei pentru Cooperare Economică și Dezvoltare
prin proiectul „Suport pentru Guvernul Republicii Moldova în implementarea Agendei 2030»,
implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ).

Ar putea fi o imagine cu text care spune „AEER ae agenția pertru eficiență energetică Aa AJMTEM”

 

Susține Natura.md: Devino Patron!