Devino Patron!

Un liceu - promotor al cunoștințelor

Un liceu - promotor al cunoștințelor
Elevi premianți pe scena mare a Liceului „Hyperion”

Există astăzi o tendință și o perspectivă clară de îmbunătățire a școlilor din Republica Moldova. Și asta se vede pe exteriorul și din interiorul multor instituții din republică – geamuri și uși noi, săli de sport cu toate condițiile necesare, săli de clasă dotate cu calculatoare, conectare la internet etc. Pe timpuri, aceste condiții de lux erau doar un vis. Este și firesc ca în secolul al XXI-lea băncile din scânduri, clasele cu sobe, abacul, toaleta din curtea școlii să fie înlocuite cu utilaje moderne. Majoritatea școlilor a trecut printr-un proces de modernizare, chiar și cele din localitățile rurale, multe din ele chiar seamănă cu niște oaze la care nici Parisul n-a visat. Rămânem doar la expresia lingvistică, fiindcă Parisul nu mai visează la școli moderne, el și le-a construit demult. Astăzi, multe școli de la noi sunt renovate datorită ajutorului dat din Țară, iar unele sunt renovate prin proiecte europene. 

O școală ca la periferia Parisului, dacă ne gândim că Chișinăului i se spune, mai în glumă, mai în serios, micul Paris, fără a exclude frumusețea din interiorul sau exteriorul ei, atmosfera spirituală pe care se pune mare accent, formarea caracterelor tinerilor, este Liceul „Hyperion” din Durlești (directoare Tamara Pasat). 

Liceul, ca multe alte licee, are o istorie aparte. Însăși clădirea, construită și destinată unei instituții de învățământ, a găzduit multe generații. Mai mulți directori s-au perindat la cârma acestei școli, statutul ei fiind schimbat în conformitate cu reformele și necesitățile învățământului. Din școala medie mixtă a devenit școală medie de cultură generală, purtând numele poetului Mihai Eminescu. În 2003, școala a fost reorganizată în Liceul Teoretic „Hyperion”. Astfel, directoarea de atunci Valentina Untilov a lăsat pe mâini bune instituția, în perspectiva că un conducător priceput, cum este Tamara Pasat, profesoară de istorie, îi va duce mai departe lumina. Din 2016, IPLT „Hyperion” are un manager bine instruit, cu creier luminat de conducător și cu o dorință să facă din colectivul de profesori o familie frumoasă care să se ridice la prestigiul unei școli de elită. 

Ar putea fi o imagine cu 10 persoane, copil, persoane stând jos, persoane în picioare şi interior

 Astăzi la Hyperion învață 1540 de elevi, sunt 47 de clase, câte 6 clase la serie, 20 de clase în ciclul primar, 21 de clase în cel gimnazial și 6 clase în treapta de liceu. Corpul profesoral este alcătuit din 81 de profesori, dintre care 4 dețin grad didactic superior, 17 au gradul întâi, 34 sunt deținători ai gradului doi și 26 încă nu posedă grad didactic – unii urmează să-l obțină, fiind încă tineri specialiști sau sunt de alte specialități și predau ore opționale. La Hyperion vin tineri specialiști, iar doamna directoare se angajează să-i susțină cu grija, respectul și ajutorul de mentorat. 

Programul de studii este fuzionat între metodele clasice de predare și cele moderne, având în vedere că sălile de clasă sunt dotate cu utilaj de ultimă generație: table interactive, calculatoare etc. Vara aceasta în liceu a fost implementat primul SmartLab INACO din Republica Moldova. Cei de la Hyperion s-au lansat într-un zbor frumos spre deschidere și schimbare, pentru a confirma crezul scris pe emblema liceului „promotor al cunoștințelor”. În acest an de studii, elevii vor avea un cabinet inteligent. Destinația SmartLab INACO stă în explicația inovației căreia i s-a dat start: „un laborator digital inteligent, un ecosistem tehnologic avansat, ce dispune de software-uri educaționale și materiale de lucru esențiale în procesul de predare-învățare tip STEAM și pentru toate materiile de studiu, urmărind să dezvolte elevilor competențe digitale esențiale meseriilor viitorului”. Cu astfel de condiții optime elevilor și profesorilor le este mai ușor să desfășoare activități de instruire, educație și extrașcolare. 

Anul de studii 2021-2022 a fost productiv pentru elevi și profesori. Munca dascălilor, efortul cadrelor didactice, dar și voința discipolilor s-a ridicat la cote maxime, menționate toate acestea cu diplome și premii. Eleva cu rezultatele școlare uluitoare care a adus cele mai multe mențiuni este Valeria Budeci din clasa a X-a „B”. Ea a cules cei mai mulți lauri: geografie – locul III (sector), III (municipiu), mențiune (republică); botanică – locul II (internațional); Concursul „Potop de stele în miez de Ghenar” – locul III (republică); „Pro Lectura” – mențiune (republică). Câte o Diplomă de excelență au meritat-o Loredana Negritu (clasa a IV-a „D”, ciclul primar), Raluca-Briana Durleșteanu (clasa a IX-a „B”, treapta gimnazială) și liceana Valeria Budeci, clasa a X-a „B”. Lista elevilor din liceul cu tendințe spre ascensiune este mai mare. Meritele lor sunt pentru că promovează imaginea instituției prin participarea și implicarea lor la cinstirea valorilor general-umane și creștine, a limbii române, a cântecului popular, a lecturii, a meșteșugurilor, a sportului etc. S-au învrednicit și au meritat diplome mulți din ei: Luciana Vornicean, cl. a VIII-a „B”, Iana Samoil, cl. a III-a „D”, Mirela Angheluș, cl. a V-a „B”, Mihaela Plugaru, cl. a XII-a „A”, Lidia-Simona Costin, cl. a VIII-a „B”, Loredana Negritu, cl. a IV-a „B”, Alexandra Rubanovici, cl. a VII-a „B”, Samir Zarescu, cl. a VIII-a „C”, Marius Morozniuc, cl. a XI-a „A”, Valeria Leancă, cl. a XI-a „B”, Denis Harti, cl. a VIII-a „C”, iar o Diplomă de recunoștință a meritat-o elevul din cl. a X-a „A”, Anatol Malîi, pentru Cel mai activ voluntar. 

Ar putea fi o imagine cu 11 persoane, persoane în picioare şi interior

 Mulți dintre profesori merită titlul de „cel mai bun”. Unii din ei, a considerat echipa administrativă, au fost certificați: Veronica Moisei, prof. de limba și literatura română, Cel mai rezultativ profesor; Vasile Manica, profesor de religie, Promotor al valorilor creștine; Iliric Iutiș, prof. de limba și literatura română, Cel mai activ diriginte; Ștefan Belei, prof. de limba și literatura română, Promotor al valorilor spiritual-tradiționale; Pavel Blanuța, prof. de educația fizică, Promotor al modului sănătos de viață; Liubovi Catlabuga, psiholog, Cel mai empatic psiholog; Natalia Valter, logoped, Cel mai elocvent logoped, iar membrii Catedrei de limba română au obținut titlul de Cea mai activă Comisie Metodică. Acest titlu, marca autohtonă hyperioniană, le cere profesorilor să îl onoreze prin și cu mai mult efort. Și, directoarea Tamara Pasat are toată convingerea că în familia ei de pedagogi un liceu așa cum este al ei, pe care îl conduce, instruirea va fi la înălțime. 

Silvia STRĂTILĂ

Articol publicat în Revista NATURA în numărul 367

 

Susține Natura.md: Devino Patron!