Plantele aromatice, condimente în bucătăria moldovenilor
Luna martie declarată a lecturii, o necesitate care trebuie realizată eminamente prin efort și inteligență, include activități în toate edificiile culturale - școli sau biblioteci. Comunitatea culturală este în această perioadă într-o fierbere a activităților, mai aproape de cărți, cu ele în mână, citite și prezentată lectura lor. Ceea ce pare atât de frumos în această perioadă a citirii cărților și a schimbului de lectură – de la mine la tine sau de la noi la voi – este că lecturile se fac prin transferul de înțelegere a mesajului, a citirii din plăcere și din convingerea că prin lectură mintea se cultivă ca și plantele sau cum spunea cineva - lectura e ca și agricultura. Scopul cultivării lecturii prin această formulă biologică a fost și proiectul educațional în cadrul orelor de biologie, inaugurat de profesoara de biologie Tamara Veringă, din Gimnaziul Covurlui, raionul Leova.
Proiectul a fost inserat într-un parteneriat din mai multe școli, generat într-un Atelier de Lectură cu tema Plantele aromatice, condimente în bucătăria moldovenilor, care a avut loc la Biblioteca „B.P.Hasdeu”. Invitați în atelierul de lectură, pe care profesoara T. Veringă l-a organizat cu mult efort și dăruire, au fost câteva gimnazii, reprezentate de profesori și elevi: IP Covurlui, Leova (prof. Emilia Neghină), IP Sociteni, Ialoveni (director Rodica Pricop, prof. Maria Fugaru și Liliana Cerescu), IP Sadova, Călărași (director Liliana Vasiliev și prof. Ludmila Dodon).
Gazda evenimentului, Biblioteca Hasdeu, reprezentată de scriitoarea Maria Pilchin, critic literar, a avut bucuria să-i primească în semnele tradiționale ale cărții – cu alese cuvinte de felicitare pentru că au ales ca acest proiect inedit să-l desfășoare în imperiul cărții și tocmai în luna când toți trebuie să fie mai cu aplecare spre ea. Salutul și cuvintele de încurajare ale Mariei Pilchin adresate elevilor au fost frumos așezate în legătura de cărți cu semnătura ei, dăruite bibliotecilor școlilor, participante în proiect.
Elevii au venit pregătiți c(a) la carte, prezentând în cel mai convingător mod cunoștințele lor despre plantele aromatice, folosite în bucătăria de zi cu zi. Acestea au fost maghiranul, cimbrul, dafinul, șofranul, leurda etc. – plante care cresc pe pământul nostru și noi, poate, nici nu ne dăm seama de importanța nutritivă a lor și de sănătatea ce o aduc organismului nostru. Atelierul s-a desfășurat în trei etape: prezentarea teoretică despre istoria, utilitatea, beneficiile acestora în bucătăria și viața noastră. Tinerii și-au etalat cunoștințele cu certitudinea însușirii lor. A urmat un concurs de logouri, elevii prezentând în cele mai inedite forme și suporturi plantele aromatice, care musteau de atâta savoare, parcă dându-le lor viață datorită utilității lor. În final, elevii au vorbit despre semnificația și importanța miraculoasă a plantelor, cunoștințe însușite la orele de biologie, recomandându-le tuturor să le aplice în viața de toate zilele.
Așa cum profesoarele prezente și-au întâlnit mentorul lor aici la atelierul cu plante aromatice, pe Lidia Dencicov-Cristea, prof.univ., autoare de manuale, invitatul de onoare, meritele pedagogilor și-au pus girul pe diplomele de excelență ale elevilor. Fiecare școală și-a întâmpinat elevii merituoși: Olga Pojar, Nelea Secrieru, Nicoleta Budăi, Alexandrina Neghină, Ion Veringă, Daniela Popa (Gimnaziul Covurlui); Andreea Pricop, Dragoș Mîra, Daniel Gorcea, Ion Cebanu, David Manea, Nicoleta Haraba, Constantin Bivol, Gabriela Eremei, Andrei Potîngă (Gimnaziul Sociteni); Dumitrița Dodon, Sergiana Savciuc, Cristian Bidiuc, Victoria Moșnoi (Gimnaziul Sadova).
Forța tinerilor la acest atelier de lectură, parfumat cu delicatețea și finețea comestibilă a plantelor, s-a exprimat prin felul că știu multe despre lumea plantelor. Cine știe, poate unii vor fi agricultori și le vor cultiva, ori vor fi bucătari și vor îmblânzi oamenii cu mâncăruri delicioase sau vor dezvolta domeniul economic al țării, cultivând plante prețioase și specifice solului nostru, așa cum este mărarul. Viitorul lor are certitudine, după cum a menționat dna profesoară Tamara Veringă, dacă vor ști că plantele se formează prin cultivare, iar omul prin educație.
Silvia STRĂTILĂ
Articol publicat în Revista NATURA în numărul 373
Susține Natura.md: Devino Patron!