Devino Patron!

O competiție inedită axată pe cunoașterea plaiului natal

O competiție inedită axată pe cunoașterea plaiului natal

Este bine știut că primul pas pentru o protecție adecvată a mediului e monitorizarea temeinică, menită să identifice starea concretă a unui teritoriu și problemele existente. Monitorizarea eficientă înseamnă documentarea la fața locului și efectuarea vizitelor de cercetare, căci din teren lucrurile se văd clar: deșeuri, exploatări forestiere, construcții, incendii, poluare și multe altele. Identificarea acestor probleme stă la baza unei strategii corecte de protecție, de aceea procesul de monitorizare și cercetare în teren este foarte important pentru orice inițiativă de mediu.

Pentru a stimula tinerii din țara noastră să experimenteze prin diverse procedee de a studia și evalua starea mediului, Mișcarea Ecologistă din Moldova a demarat în perioada 15.04. - 31.05 o competiție inedită, cu genericul „Fii schimbarea!”. Întrucât această competiție a fost desfășurată în cadrul proiectului „Abilitarea tinerilor pentru a proteja patrimoniul natural al Moldovei”, ea s-a adresat tinerilor din localitățile învecinate cu cele cinci arii protejate din R. Moldova, vizate în acest proiect: Rezervațiile Naturale „Prutul de Jos”, „Plaiul Fagului”, „Codrii”, Rezervația Peisagistică „Țipova” și Parcul Național Orhei.

 

Reguli de participare din activitatea savanților

În cadrul competiției „Fii schimbarea” tinerii au avut însărcinarea de a documenta starea mediului, însă acest proces a trebuit să țină cont de un set de reguli importante. 

Elevii au format echipe de câte 5-7 membri și au studiat natura din preajma localității (peisaje, habitate, monumente ale naturii). Fiecare echipă a trebuit să identifice un obiectiv natural – râu, pădure, izvor, lac, poiană, râpă – pe care să îl cerceteze din minimum două vizite de cercetare și monitorizare în teren. Tinerii și-au notat observațiile într-o fișă de evaluare, unde au precizat data, ora și durata vizitei lor în teren, detaliile legate de condițiile meteo din ziua respectivă. În continuare, la fiecare vizită în teren, micii savanți au indicat unde este amplasată locația pe care o studiază și denumirea acesteia. În fișa de evaluare a fost necesară și precizarea tipului de habitat studiat (elevii au avut de ales între 24 tipuri de habitat). Echipele au trebuit să atragă atenția și la activitățile economice desfășurate în regiune: pășunatul animalelor, extragerea de resurse din subsol, pescuit, vânătoare, activități agricole sau zootehnice, culegere de plante/ciuperci, activități culturale, sportive sau de recreere. De asemenea, în această fișă de evaluare elevii au indicat care este gradul de vizitare a locației de către sătenii din împrejurime și de către turiști (1-9 oameni/săptămână, 10-99 oameni/săptămână, 100-1000 oameni pe săptămână). Micii cercetători au atras atenție și la fauna și flora observată în timpul monitorizării. Elevii au notat problemele pe care le-au observat în zona de studiu: gunoiște, alunecare de teren, tăieri de arbori, agricultură intensivă/extensivă, carieră activă/părăsită, lac/râu poluat, extragere de petrol, pășunat excesiv. Ei au oferit detalii referitor la istoricul problemei, cauza și efectele acesteia. La final, tinerii au formulat sugestii și recomandări pentru rezolvarea/ameliorarea problemei. 

Pe lângă completarea fișei de evaluare pentru fiecare vizită, echipele participante au trebuit să cerceteze locația prin efectuarea a patru fotografii și a unui video cu lungimea de 60 secunde. Aceste materiale foto/video aveau menirea de a afișa diversitatea și valoarea patrimoniului natural studiat, precum și problemele existente în zonă. În paralel, echipele au organizat câte o mini-campanie de informare la nivel local pentru a promova subiectul cercetării lor. Elevii au folosit o diversitate mare de metode de comunicare, cum ar fi discuții publice, prezentări, interviuri, articole în presa scrisă, postări pe social media (Youtube, Facebook, Twitter, Tiktok). 

 

Rezultatele competiției „Fii schimbarea!”

La competiție au participat în total 190 de tineri, împărțiți în 32 de echipe, provenind din 26 localități. Aceste echipe au identificat și monitorizat diverse resurse naturale, aflate în vecinătatea localităților natale. Timp de câteva săptămâni, tinerii exploratori au documentat starea mediului, au făcut fotografii și au informat comunitatea despre munca lor și problemele de mediu depistate.

Ar putea fi o imagine cu în aer liber şi text care spune „COMPETIȚIA FII SCHIMBAREA! ECHIPELE CÂȘTIGĂTOARE LOCUL Scoreni, Echipa „ECO Plai" (112 puncte) 4 ECHIPE cU MEN NȚIUNE SPECIALĂ (ÎN ORDINEA PUNCTAJULUI): PUNC LOCUL II: # Echipa Bălănești (94 puncte) Romănești, Echipa „Tinerii ambasadori ai rezervației Parcul Național Orhei" (108 puncte) # Echipa Drăgușenii Noi (93 puncte) Grupul IMPACT Brînza (92 puncte) LOCULII: # Grupul „Attitude" Neculăieuca (91 puncte) Mașcăuți, Echipa Gimnaziului "Ion Sîrbu" (104 puncte) FELICITĂRI TUTUROR ECHIPELOR PENTRU MUNCĂ ȘI DEDICAȚIE! Competiția schimbarea!" organizată de Mişcarea Ecologistă din Moldova, cu suportul Departamentuluip Programe In ternaționale Service, cadrulproiectului "Abilitarea tinerilor dea proteja patrimoniul natural Moldovei". SATNENTOIGAS”

Rezultatele au fost analizate după patru criterii: claritatea prezentării resursei de mediu, gradul de completare a fișei de evaluare, vizibilitatea campaniei de informare și calitatea materialelor foto-video. În urma deliberării, fiecare echipă a obținut un anumit număr de puncte, în baza căruia s-au stabilit câștigătorii. Așadar, în urma jurizării, au fost aleși pe sprânceană tinerii care au demonstrat multă pasiune, consecvență și dorință de schimbare și au depus o muncă minuțioasă de cercetare în teren:

  • Locul I: Grupul „ECO Plai”, Liceul Teoretic „Universul”, satul Scoreni, raionul Strășeni,
  • Locul II: Echipa „Tinerii ambasadori ai rezervației Parcul Național Orhei”, Gimnaziul Romănești, r. Strășeni,
  • Locul III: Echipa Gimnaziului „Ioan Sîrbu”, satul Mașcăuți, r. Criuleni.

Alte câteva echipe s-au remarcat grație entuziasmului cu care au participat. Deși nu au intrat în topul câștigătorilor, acestea au acumulat un punctaj destul de ridicat, fapt pentru care juriul a decis premierea acestora cu o Mențiune specială. Este vorba de echipele din Bălănești, Drăgușenii Noi, Grupul I.M.P.A.C.T. din satul Brânza și Grupul „Attitude” din Neculăieuca.

Cu regret, așa cum se întâmplă la orice competiție, există echipe care nu au reușit să obțină premii. Totuși, toți participanții s-au descurcat admirabil și au făcut un exercițiu inedit pentru a documenta starea mediului din localitatea proprie. În urma acestei competiții, toate echipele participante și-au câștigat propriul mini-studiu amănunțit, pe baza căruia vor putea îmbunătăți în viitor situația ecologică a locației studiate.

 

Câștigătorii și povestea lor

Echipa „ECO Plai”, care a obținut premiul I, este formată din elevii Liceului Teoretic „Universul” din satul Scoreni, care se învecinează cu Rezervația Naturală „Codrii”. Este vorba de liceenii Ariadna Buliga, Cornelia Croitoru, Veronica Antoniuc, Daniela Mărjineanu, Mirela Staver, Andreea Mariniuc și Ionuț Robu. Ei au fost coordonați și îndrumați de profesoara de biologie Angela Schimbătoru. Această echipă a monitorizat un segment al râului Ișnovăț - afluent de dreapta al râului Bâc - care traversează teritoriul satului Scoreni pe o lungime de circa 4 km, separând localitatea în două părți. Potrivit tinerilor cercetători de la „ECO Plai”, cu ani în urmă, râul Ișnovăț avea o stare ecologică favorabilă, cu o diversitate de plante și animale, ce formau o priveliște frumoasă. Însă în prezent acest râu și-a modificat simțitor starea: albia râului s-a ridicat la nivelul șesului, inundând grădinile gospodăriilor, umplându-se totodată de deșeuri colectate de apele de ploaie. 

Membrii grupului „ECO Plai” au efectuat trei vizite de monitorizare pe cursul râului Ișnovăț, atrăgând atenție la starea ecologică a acestui habitat. Ei au identificat că râul Ișnovăț se confruntă cu procese de înnămolire și poluare a apei cu deșeuri menajere, în special plastic. Tinerii și-au propus să rezolve această problemă prin curățarea și desfundarea găurilor de scurgere amenajate sub podul central din sat, precum și amenajarea malurilor râului, care sunt supuse procesului de eroziune în urma apelor pluviale puternice. Prin această acțiune, elevii vor să favorizeze scurgerea liberă a apei pe sub pod și să creeze o zonă cu aspect plăcut și îngrijit, care să fie un indicator al stării sănătoase a râului Ișnovăț. 

Ar putea fi o imagine cu 11 persoane, persoane în picioare, copac şi în aer liber

Locul II în competiția „Fii schimbarea” a fost obținut de echipa „Descoperă-ți râul”, iar membrii acesteia sunt elevii gimnaziului Romănești: Alina Cristea, Mariana Turuta, Anastasia Begviță, Maria Baciu, Roman Vataman, Grigore Chirita și Vladislav Pîrvu. Numele echipei nu a fost ales întâmplător, întrucât tinerii au monitorizat un râuleț fără nume și fără identitate pentru locuitorii satului Romănești. De fapt, acest pârâu s-a dovedit a fi un afluent al râului Ichel, care se confruntă cu aceleași probleme întâlnite peste tot: poluare cu deșeuri plastice, miros urât, rezultat în urma deversărilor de apă menajeră, care se accentuează în special pe timp de vară. Însă pe partea dreaptă a râului, acolo unde nu există presiune din partea omului, tinerii au identificat o adevărată diversitate de plante, păsări și insecte. Elevii i-au informat pe colegii lor din școală despre activitatea lor în teren, după care au discutat cu primarul localității. De asemenea, ei au mers prin sat și au informat localnicii, din poartă în poartă, despre problema depistată în urma vizitelor de monitorizare, iar pentru prietenii din social media au postat multe filmulețe, fotografii și informații legate de activitatea lor de cercetare. 

Ar putea fi o imagine cu natură

Echipa care s-a calificat pentru premiul III al competiției „Fii schimbarea!” a fost alcătuită din elevi ai Gimnaziului „Ion Sîrbu" din satul Maşcăuţi, raionul Criuleni: Andreea Ghiluța, Mihaela Burduja, Gheorghe Cenușa, Elena Jelamschi și Elena Mîndru. Ei au fost coordonați și ajutați de doamna Elena Carțîn, profesoară de biologie la gimnaziul din sat. Acest grup de elevi a monitorizat porțiunea râului Răut ce trece pe moșia satului. În cadrul celor două vizite de monitorizare ei au descoperit un izvor cu apă cristalină, care, din păcate, se află într-o stare nesatisfăcătoare. Acest izvor potolește setea locuitorilor unei mahalale din sat, dar și pescarii sau drumeții, care trec prin zonă, profită de apa curată de aici. Chiar și păsările sălbatice sunt atrase de acest fir de apă proaspătă, lucru evident mai ales în lunile de vară, când seceta se face simțită peste tot. 

Ar putea fi o imagine cu 5 persoane, persoane în picioare, copac şi iarbă

 

***

Ar putea fi o imagine cu 12 persoane, persoane stând jos şi persoane în picioare

 

Atât câștigătorii premiilor I-III, cât și echipele care au obținut mențiuni speciale, vor trece în etapa următoare a proiectului „Abilitarea tinerilor de a proteja patrimoniul natural al Moldovei”, și anume participarea la programul de microgranturi, destinate îmbunătățirii stării ecologice a resurselor naturale studiate în cadrul competiției. Cele șapte echipe sunt așteptate să argumenteze necesitatea de a primi fondurile necesare rezolvării problemei de mediu, depistate în urma vizitelor de monitorizare. 

Competiția „Fii schimbarea!” a fost organizată de către Mişcarea Ecologistă din Moldova, în contextul proiectului „Abilitarea tinerilor pentru a proteja patrimoniul natural al Moldovei”, implementat cu suportul Departamentului pentru Programe Internaţionale al US Forest Service. 

 

Susține Natura.md: Devino Patron!