Devino Patron!

Viaţa în duet cu dansul

Viaţa în duet cu dansul

Când vezi un elev, la ieșirea din școală, că își salută respectuos profesorul, te gândești la importanța instruirii și la rolul ei în viață. 

Acest episod al realității în care trăim, scurt, impresionant și sugestiv, mi-a fost dat să-l văd, când stam de vorbă cu profesoara de istorie Veronica Pîrlea-Conovali de la Colegiul Național de Coregrafie din Chișinău. Chiar la intrarea în colegiu vorbeam cu distinsa colegă, poetă și patriotă convinsă, dăruindu-mi și o carte de poezii cu autograf, iar elevii, care ieșeau de la ore, o salutau cu un zâmbet frumos pe doamna profesoară și pe alți profesori întâlniți în cale. Curtea școlii mică, dar cu cinci brazi viguroși, de un verde curat, face și mai prietenoasă intrarea în instituție pentru elevi, dascăli, părinți, pentru toți cei care apreciază grația ca urmare a dansului. Clădirea e una din cele mai vechi în oraș, renovată recent fără a șterge amintirile istorice ale orașului de altădată. Colegiul, la care ține prof. Veronica Pîrlea-Conovali și despre care povestește frumos atât despre elevi, cât și despre colegii ei, se află în inima Chișinăului, iar această ramură a artei se învecinează cu poezia lui Eminescu, deloc întâmplător că școala se află pe strada care poartă numele poetului.

Ar putea fi o imagine cu 12 persoane, persoane în picioare, interior şi text care spune „0 AI TRIPLE CAMERA SHOT ON MI 9 LITE”

Probabil, așa ne-am bucura să credem, că fondatorul instituției Iurie Gorșcov, profesor de dans popular scenic, s-a gândit atunci în 1991 ca aici tinerii să obțină identitatea de artist bine format la arta dansului și a poeziei. Cele două specialități spre care se îndreaptă tinerii, care vin aici să învețe, sunt dansul clasic și dansul popular. Școala, prin foștii și actualii ei profesori, Maria Pangalos, profesoară de dans clasic, și Adrian Beldiman, profesor de literatură muzicală, au lăsat tradiții spre a fi valorificate. Astăzi arta pașilor, adică coregrafia, este solicitată de copii din toate colțurile Moldovei. Școala are săli de clasă și alte săli unde cei 150 de copii învață dansul clasic și popular de la profesorii lor, actualmente maeștri ai scenelor, unii chiar absolvenți ai colegiului: Alexandru Balan, profesor de dans duet, Tatiana și Nicolae Nazarchevici, Gabriela Condratenco.

E nedrept să omiți numele unor profesori (deși îmi asum mea culpa), a căror muncă este colosală în predarea dansului. Artiștii, pe care îi vedem în scenă, se datorează maeștrilor de concert: Tatiana Sandu, Svetlana Jucenco, Inga Grigoreva, Stela Bînzari, Elizaveta Capmari, Victor Dermenji, Ivan Stoianov etc. Dansul clasic se transmite prin tradiție de către profesorii Dumitru Furnică, Tatiana Casian, Cristina Suruceanu. Pașii de dans, indiferent de natura lor, clasic sau popular, sunt într-o armonie deplină cu muzica la pian, iar asta e în atenția mâinilor și a talentului în muzică a prof. Irina Bogdanova și Elena Digor. Relațiile armonioase între elevi și profesori, 35 la număr, sunt parcursul didactic de fiecare zi, de a căror activitate didactică are grijă directorul adjunct al colegiului Ludmila Sosna, profesoară de biologie.

La programul obișnuit cu materiile tradiționale, pentru un elev al Colegiului de Coregrafie, se anexează și disciplinele de specialitate: ritmica, dans duet, pianul etc. Un viitor balerin, încă de mic este obișnuit să muncească cu câteva ore mai mult decât un elev de la un liceu teoretic. Această muncă titanică i-a propulsat pe mulți dintre absolvenți spre scenele internaționale. Absorbiți și preocupați de profesia lor, care le cere o muncă titanică, pe actualii artiști, astăzi mai greu îi poți revedea acasă, poate prinși în aeroport pentru un interviu.

Ar putea fi o imagine cu 1 persoană, stând în picioare şi interior

Colegiul le păstrează amintirea primilor pași de dans, gravându-le numele pe panourile de onoare ale școlii, acum și ale lumii: Dinu Tamazlâcaru, prim-balerin al Teatrului de Operă și Balet din Berlin, frații Maxim și Filip Sclifos, dansatori ai Teatrului Metropolitan din Washington, Alina Nanu, primbalerină la Teatrul Național din Praga, Anastasia Lazucova și Veaceslav Burlacu, Sergiu Gherciu, Irina Burduja, tot în capitala Cehiei, Ion Curoș- Madonici, solicitat la Teatrul de Operă și Balet din Moscova. Alte mari talente au plecat peste hotare și au rămas acolo. Georgeta Varvarici, Marian Furnică, Lina Șeveliova, Alexandra Cuzmici sunt excepționali artiști la Teatrul Academic de Balet Boris Iefman din Sankt Petersburg. Pregătirea din colegiu unora le dă aripi să studieze în instituțiile universitare de învățământ, apoi se opresc, deocamdată, la Teatrul de Operă și Balet din Chișinău. Alții visează să danseze în ansamblurile „Fluieraș”, „Joc” sau în Ansamblul Ministerului de Interne. 

Ar putea fi o imagine cu 6 persoane, persoane în picioare şi interior

Istoria colegiului a fost scrisă de o generație de aur, dansatori renumiți, pentru care viața a fost în duet cu baletul: Vitalie Poclitaru, Mircea Mardari, Boris Grigoriță, Olga Ionel, Nona și Oleg Iacovițchi etc. Măiestria acestora a fost o perpetuare reluată cu talent, prin muncă, școală și seriozitate de un maestru precursor, Eugen Gîrneț. Discipolii își amintesc de profesorul lor care le-a predat istoria artelor. Succesoarea sa în funcția de director adjunct, Alina Filipciuc, îi onorează cu respect postul administrativ, așa cum dansul clasic este transmis de alte talente, înscriși în viitorul maeștrilor: Diana Badica, Iurie Ceban, Irina Matiușanscaia etc. Indiferent dacă pe aripile dansului absolvenții Colegiului Național de Coregrafie din Chișinău au zburat pe alte meleaguri sau zborul lor s-a oprit acasă, dansatorii trăiesc aici unde au învățat să danseze, unde a prins contur prima lor dorință de a învăța corpul să se miște frumos, cânta Adrian Beldiman, o odă, pe versurile poetei Veronica Conovali – un elogiu adus colegiului.

Silvia STRĂTILĂ
Articol publicat în Revista NATURA în numărul 353

Susține Natura.md: Devino Patron!