Salvarea societăţii de la un declin moral?

În acest an ne dorim să „luăm pulsul” din școala românească, căutând răspunsuri în rândul profesorilor, dar și al elevilor. Întrebarea pe care am adresat-o colegilor este: Dacă sistemul de învăţământ naţional mai găsește soluţii ca să se apropie de cel din Finlanda, Danemarca sau Japonia și dacă mai poate salva societatea de la un declin moral? Întrebarea rămâne deschisă și pentru dvs., cititorii revistei NATURA.

Salvarea societăţii de la un declin moral?

În acest an ne dorim să „luăm pulsul” din școala românească, căutând răspunsuri în rândul profesorilor, dar și al elevilor. Întrebarea pe care am adresat-o colegilor este: Dacă sistemul de învăţământ naţional mai găsește soluţii ca să se apropie de cel din Finlanda, Danemarca sau Japonia și dacă mai poate salva societatea de la un declin moral? Întrebarea rămâne deschisă și pentru dvs., cititorii revistei NATURA.

Svetlana Droganenco-Ghereg, LT Gura Bâcului, Anenii Noi:
Consider că dacă vom fi mai aproape de tradiţiile noastre, vom fi salvaţi de la declinul moral. Atâta timp cât vom dori să copiem niște modele strâine, care ne îndepărtează de spiritualitate, vom umbla orbecâind. 

 

Rita Racu, Gimnaziul Scăieni, Donduşeni: 
Școala noastră poate salva societatea de la un declin moral prin educarea valorilor și a sentimentului de fericire, sprijinit de starea de bine în școală. Chiar dacă la compartimentul ,,Instruire”, școala noastră este nu tocmai la nivelul celor din Finlanda, Danemarca sau Japonia, cred că educaţia este orientată spre formarea unui cetăţean care întrunește valori general umane, ceea ce permite educabililor să plaseze învăţământul românesc la un nivel satisfăcător.

 

Angela Patraş, LT „Onisifor Ghibu”, Orhei: 
Cred și sper din toată inima că în multe școli din Republica Moldova există profesori care pot salva întreaga societate de la declinul moral. Aceștia sunt adevăraţi oameni, al căror nume merită să fie scris cu majusculă. Aceștia sunt înzestraţi cu o inteligenţă nativă, iubesc copiii, adevăraţi profesioniști în meseria lor, integri, creativi, pozitivi, entuziaști, responsabili, punctuali, rebeli, implicaţi etc., care pot fi incluși într-o listă mare cu virtuţi. În faţa acestor profesori, care îmi sunt colegi, mă închin. Ei sunt pagini luminoase din viaţa mea.

 

Larisa Barbos, LT „Natalia Dadiani”, Chişinău:
Lecţia trebuie să fie un atelier la care elevul să vină cu mai multă plăcere, iar temele să fie abordate doar la clasă într-un climat plăcut, unde fiecare are dreptul să-și expună fără frică propria opinie. Eu sunt adepta lecţiilor democratice, iar temele pentru acasă să fie 1-2 pe lună, de exemplu, un proiect. Un roman să fie analizat în profunzime timp de o lună, dar să nu alergăm prin literatură. O altă problemă este crearea condiţiilor favorabile pentru profesori, care să aibă timp pentru a se pregăti și să aibă un salariu decent.

 

Maria Prodan, LT „Alecu Russo”, Cojuşna, Străşeni:
La câţi ignoranţi și diletanţi avem în domeniu, speranţa mea de a face concurenţă sistemului educaţional din Finlanda, Danemarca sau Japonia ţine mai mult de domeniul fantasticului, dar, cel puţin, avem o unitate de referinţă. Rămân în școală și nu dau bir cu fugiţii doar pentru „a obstrucţiona” și „sabota” procesul galopant de degradare morală a societăţii actuale. O activitate „subversivă”, care nu mi se pare lipsită de finalitate!

 

Silvia STRĂTILĂ