Școli pentru un viitor VERDE

Școli pentru un viitor VERDE
Elevii de la gimnaziul Viișoara, raionul Glodeni

Programul educațional cu genericul „Școli pentru un viitor verde”, este parte a proiectului „AGROECOLOGIA – șanse și perspective pentru comunitățile rurale”, realizat de către Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului și Dezvoltarea Durabilă, finanțat de Facilitatea Globală de Mediu (GEF), din Programul de Granturi Mici, implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). Prin acest program, tinerii au fost implicați în dezvoltarea unei societăți durabile din punct de vedere ecologic prin promovarea culturii și educației ecologice în instituțiile de învățământ din localitățile situate în bazinele râurilor Glodeanca și Căldărușa, afluenți ai râului Camenca.

Vă prezentăm opiniile tinerilor și a profesorilor pasionați de natură din aceste școli, care au împărtășit despre importanța programelor de cultură și educație ecologică.


Pe tot parcursul proiectului am venit în fața elevilor și sătenilor cu mesaje educative și pliante prin care ne-am străduit să-i convingem că doar acționând împreună vom reuși schimbarea atitudinii fiecărui cetățean.
Am început cu gestionarea deșeurilor biodegradabile, prin producerea compostului, pentru a contribui la protejarea mediului, la un mod de viață mai civilizat, mai puțin poluat, mai sănătos. Compostul, pe care l-am obținut, ne-a ajutat să rezolvăm mai multe probleme: colectarea deșeurilor, obținerea humusului și cel mai important - dezvoltarea responsabilității prin cultură și educație ecologică.
Rezultatele ne bucură și sperăm să nu ne limităm la ceea ce am creat, dar să depunem efort și să acționăm în continuare ca să obținem rezultate și mai frumoase. Avem idei pe care  numaidecât le vom aplica pentru continuarea acestui program
.” 

Mariana Tincu, profesoară de geografie, biologie şi chimie,
Gimnaziul Duşmani, raionul Glodeni

 

* * *


Prin intermediul acestui program a fost pus accentul pe una dintre cele mai importante valori - educația ecologică. Sub egida doamnelor Tincu Mariana și Roman Violeta, am început să acționăm: discuții cu sătenii, cu părinții, cu elevii mai mici, prin care am încercat să-i convingem că trebuie să ne schimbăm comportamentul față de mediul înconjurător. Dacă dorim să fim sănătoși trebuie să creăm un mediu sănătos.
Am creat instalația pentru compostarea deșeurilor vegetale, am sădit flori, am curățat o porțiune din albia râului Glodeanca, am făcut curat în curtea școlii și în parcul de la marginea satului. Am înțeles că doar acționând permanent putem obține rezultatele dorite, putem crea un sat curat, o țară curată, prosperă și sănătoasă.


Dana Lefter, clasa IX-a, Gimnaziul Duşmani, raionul Glodeni

Este posibil ca imaginea să conţină: 2 persoane, iarbă, plantă, copac, în aer liber şi natură
Acțiuni de plantare cu participarea elevilor de la Gimnaziul Dușmani

* * *


Primul pas al desfășurării programului educațional cu genericul „Școli pentru un viitor verde” a fost selectarea tinerilor voluntari din instituție, după care am desfășurat întruniri de informare și am stabilit un plan de acțiuni.
Am creat instalația pentru compostarea deșeurilor vegetale. Ulterior compostul îl vom utiliza în grădina școli. Pandemia și seceta ne-au stopat din activitate, dar totuși am reușit să obținem plante de salată, roșii, dovleac și câteva specii de flori. Am organizat ore ecologice în aer liber. Fiecare elev a transmis în localitate mesajul despre beneficiile compostării deșeurilor biodegradabile.
Îndemnăm pe fiecare să fie responsabil și să refolosească deșeurile menajere în scopul producerii compostului, îngrășământ natural și prețios. Natura ne va răsplăti din plin dacă vom fi responsabili.
” 

Corina Conuţa, clasa IX-a, I.P. Gimnaziul Ciuciulea

* * *

Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului și Dezvoltare Durabilă a convins mai mulți tineri din școlile din localitățile situate în BH Camenca de a se implica în proiectele și programele sale cu privire la promovarea culturii și educației ecologice.
Eu și colegii mei din Instituția Publică Gimnaziul Chetriș, raionul Fălești, am încercat să salvăm o părticică din planetă. Am compostat deșeurile, le-am dat a doua șansă. Prin compostare am vrut sa curățim aerul, râurile și să îmbogățim pământul, folosind compostul ca îngrășământ pentru sol. Am încercat să oprim poluarea râurilor. Protejând râurile mici, salvăm râurile mari. Am îndemnat mai multe persoane să ocrotească și să nu polueze apele. Am făcut ce a fost în puterile noastre.
Sperăm să se mai desfășoare astfel de proiecte și vă îndemnăm și pe voi să încercați să faceți o schimbare.
O planetă verde - un aer curat - o viață sănătoasă!


Sabrina Cazacu, clasa VIII-a, Gimnaziul Chetriş, raionul Făleşti

* * *

Natura este locul care ne oferă aerul, apa, mediul de viață. Însă în zilele noastre aceasta este tratată cu nepăsare de către om. Prin activitatea omului în mediu pătrund deșeuri care influențează negativ asupra biodiversității și sănătății omului. În opinia mea, programele ecologice sunt foarte importante pentru tânără generație, deoarece îndrumă spre protecția mediului și implicarea în diverse acte ecologice.” 

Ionuţ Cecan, clasa VIII-a, IPLT ,,Vasile Coroban”

* * *


Opinia mea este că proiectele ecologice sunt foarte educative, contribuind la dezvoltarea tinerilor, oferindu-le oportunitatea de a experimenta experiențe unice prin care acumulează noi cunoștințe descoperite de ei însăși, astfel își formează în educația lor o anumită simpatie în ceea privește ocrotirea naturii.
De asemenea, proiectele ecologice au un impact pozitiv asupra naturii, contribuind la formarea unui mediu înconjurător curat și sănătos. Vă îndemn pe toți să iubim, să îngrijim, să îmbogățim și să păstrăm mediul înconjurător curat și pentru alte generații!


Corina Boubătrîn, clasa VIII-a, IPLT „Vasile Coroban”

* * *


Eu consider că mediul înconjurător nu este doar un loc de recreere, dar și colțul în care noi ne naștem și ne trăim toată viața. Cu ajutorul programelor de cultură ecologică noi formăm dragostea față de natură, locul de baștină, față de patrie.
Cultura ecologică este importantă pentru toți cei care trăim în secolul XXI.”

Constantin Cojocaru, clasa VIII-a, IPLT „Vasile Coroban”

Este posibil ca imaginea să conţină: 5 persoane, interior
Elevii Liceului Teoretic „V. Coroban”

* * *


Orele informative la biologie, proiectele ecologice în cadrul școlii ne sunt de un mare folos, deoarece ne creează aptitudini pentru a putea activa și participa în folosul unui mediu ambiant sănătos și curat. Proiectele ecologice sunt de o importanță deosebit de mare pentru schimbarea pozitivă a mediului și inspiră pentru un viitor mai verde. Nu trebuie să ne arătăm indiferenți, deoarece atunci când mama-natură are de suferit, avem de suferit și noi.


Nicoleta Guzovatîi, clasa VIII-a, IPLT „Vasile Coroban”, raionul Râscani

* * *


Școala, desigur, educă sentimentul de apropiere de natură. Însă sistemul de învățământ în Republica Moldova nu prevede ore separate de ecologie în programul școlar și, prin urmare, ecologia este studiată în cadrul orelor de biologie, de geografie, chimie, fizică, literatură.
Programul educațional „Școli pentru un viitor verde” a implicat copiii din toate clasele și profesorii gimnaziului. Proiectul a fost de natură cognitivă, didactică și educativă. Cred că va lăsa cu siguranță o amprentă în sufletele tuturor celor care au participat activ. Copiii au lucrat la realizarea compostului, în timpul sărbătorilor și weekenduri. Elevilor și nouă, adulților, ne-a plăcut foarte mult munca în această direcție. Toți participanții la proiect au avut un scop comun care ne-a unit și ne-a inspirat.
Aș dori să exprim o recunoștință deosebită doamnelor Ioana Bobînă și Inga Stepanchevici pentru ajutor și sprijin la realizarea activităților. Pentru implementarea proiectului, au fost prezentate toate materialele necesare: articole de papetărie, literatură pe teme de mediu, echipamente de protecție, echipamente și produse pentru copii. Mă bucur că am avut norocul să participăm la programul organizat de AFPMDD.

Alena Pogorelovscaia, directorul gimnaziului Malinovscoe, raionul Râşcani

* * *


Programul educațional „Școli pentru un viitor verde” este foarte relevant astăzi. Lucrând cu copiii, am înțeles că lor le place acest tip de muncă. Noi, profesorii, am purtat conversații, consultații, noi înșine ne-am educat în anumite chestiuni. Cred că astfel de proiecte ar trebui continuate. Numai abordând astfel de probleme de la o vârstă fragedă putem cultiva dragostea pentru natură! Și dacă copiii au educație pentru mediu, atunci putem salva natura de amenințarea iminentă. Mulțumim organizatorilor proiectului.


Ludmila Boiko, profesoară de şcoală primară, Gimnaziul Malinovscoe, raionul Râşcani

* * *


În zilele noastre educația ecologică nu este doar de actualitate, ci și o necesitate. Situația ecologică dificilă din lume nu ne permite – nouă, profesorilor, să fim indiferenți în această direcție. Prin urmare, în cadrul gimnaziului Malinovscoe din raionul Râșcani facem diverse activități: săptămâni de mediu; expoziții de ziare de perete, desene, afișe; ore de curs, conversații, excursii; activități la nivelul întregii școli etc.
Implementarea acestui proiect a făcut posibilă nu numai îmbunătățirea stării râului Căldărușa, care își duce apele până în râul Prut, dar a sporit și cultura ecologică a tuturor generațiilor populației locale. Nu suntem capabili să prelungim viața întregului râu, dar este în puterea noastră de a proteja o parte a râului mic pentru a salva și conserva râurile mari!


Alla Tcaci, director adjunct, Gimnaziul Malinovscoe, raionul Râscani

* * *


Am avut norocul să fiu una din participanții la programul educațional „Școli pentru un viitor verde”. Am obținut o mulțime de cunoștințe noi și, cel mai important, acest program ne-a făcut mai responsabili pentru natura noastră. Vom economisi lumină, hârtie, apă, deoarece toate rezervele de pe planeta noastră nu sunt nelimitate. Multe mulțumiri organizatorilor programului pentru că ne-au învățat să protejăm natura.”


Anastasia Cernei, clasa IX-a, Gimnaziul Malinovscoe, raionul Râscani

* * *


Ne-a plăcut totul! Am descoperit că poți folosi compost în loc de diverse substanțe chimice. Am învățat o mulțime de lucruri utile și interesante. După toate lecțiile și întâlnirile avute, am început să tratăm natura diferit. De asemenea, îi vom ajuta pe frații și surorile noastre mai mici cu sfaturi.
Mulțumesc organizatorilor pentru astfel de evenimente interesante!!


Natalia Bucatari, clasa IX-a, Gimnaziul Malinovscoe, raionul Râscani

Este posibil ca imaginea să conţină: 20 de persoane, oameni în picioare şi interior
Lecție dedicată Naturii la Gimnaziul Hâjdieni

* * *


Participând la implementarea proiectelor AFPMDD, am învățat cum să lucrez în echipă, să realizez sondaje și să analizez rezultatele. Mi-a plăcut să fiu implicată într-un astfel de program, deoarece identificăm cele mai importante probleme de mediu, devenim mai sociabili, mai prietenoși. Sper că ne vom continua aceste activități și ne vom reîntâlni și în alte proiecte!


Ecaterina Gavriliuc, clasa VII-a, Gimnaziul Malinovscoe

* * *


Prin activitățile desfășurate în cadrul programului ,,Școli pentru un viitor verde’’ am învățat elevii să planteze pomi, flori și să le îngrijească. Le-am explicat școlarilor mici cât de importantă este natura, pentru că ea ne oferă oxigenul fără de care nu putem trăi. Tot prin aceste activități copiii învață să protejeze orice specie de plante, pomi și să nu distrugă spații verzi, să fie mai grijulii cu orice firicel de iarbă, oricât de mic ar fi el.
Educația ecologică poate începe din momentul în care un copil poate diferenția „bun” de „rău”,, prin „rău” înțelegând aici inclusiv gunoi, mizerie, suferință. Odată ce copiii pricep că Pământul „suferă” atunci când este acoperit de gunoaie, începe educația ecologică.
Pentru că sunt în formare, cei mici  vor adopta mult mai ușor comportamente pozitive față de mediul înconjurător, pe care le vor păstra, cel mai probabil, pe tot parcursul vieții. Un copil care deprinde din timp noțiuni ecologice va deveni un adolescent responsabil...


Olesea Oboroc, învăţătoare clasa I, Gimnaziul Viişoara, Glodeni

* * *


Datorită programului „Școli pentru un viitor verde”, am avut posibilitatea să participăm la un alt proiect „Protejând râuri mici, salvăm râuri mari”, în cadrul căruia am amenajat un scuar minunat, unde petrecem orele în aer liber. Participând la programele ecologice am învățat cum să protejăm și să avem grijă de cel mai prețios lucru – NATURA.
Mulțumim mult doamnei Viorica Nemerenco și doamnei Oxana Strechi pentru ajutorul și susținerea lor în acest proiect ecologic, și desigur mulțumim doamnelor de la Chișinău ce ne-au adus o educație minunată
.”


Victoria Sîrbu, clasa VII-a, Gimnaziul Dimitrie Cantemir, or. Glodeni

* * *


Niciodată n-am crezut că gunoiul poate fi folosit ca îngrășământ. Datorită proiectului „Școli pentru un viitor verde”, nu mai ardem frunzele nici la școală, nici acasă, dar le utilizăm pentru prepararea îngrășământului pentru plante și flori, pe lângă toate am mai fost și premiați cu niște cadouri și am avut parte de emoții pozitive. Tot ce am făcut a fost spre binele nostru. Mi-a plăcut mult să lucrez la acest proiect, materialele pentru compost sunt tare ușor de găsit, deoarece sunt în fiecare casă.
Protejați natura și colectați separat deșeurile!


Elena Popovici, clasa VII-a, Gimnaziul Dimitrie Cantemir, or. Glodeni

* * *


În cadrul proiectului-concurs „Școli pentru un viitor verde” am învățat mai multe lucruri noi despre reciclare și protejare a mediului înconjurător. Am aflat despre modul de producere a celui mai bun îngrășământ natural - compostul, pe care îl putem pregăti în condiții de casă. Mi-a plăcut ca am putut fi utilă, comunicând oamenilor din localitate despre beneficiile și modul de preparare
a compostului, am învățat atâtea lucruri noi, de fiecare dată am avut activități noi, utile pentru noi, elevii.”
 

Biatricie Cazacu, clasa VII-a, Gimnaziul Dimitrie Cantemir, or. Glodeni

 

Articol realizat în cadrul proiectului
„AGROECOLOGIA – șanse și perspective pentru comunitățile rurale”,
finanțat de Facilitatea Globală de Mediu (GEF), din Programul de Granturi Mici,
implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).